Πολιτιστικές εκδηλώσεις – διαβαθμισμένη οργάνωση και ανοργανωσιά

Τις τελευταίες δύο βδομάδες έχω πάει σε αρκετές εκθέσεις / πολιτιστικές εκδηλώσεις – οι περισσότερες χαμηλού ή μηδενικού κόστους. Τρεις από αυτές με ενθουσίασαν, πραγματικά: για την πρώτη σας μίλησα εδώ, ήταν η εικαστική έκθεση της Pascaline Bossu. H δεύτερη ήταν η ταινία Truman που είδα στα πλαίσια του  πρώτου ισπανόφωνου κινηματογραφικού σινεμά στην Αθήνα (FeCHA)  από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος / Greek Film Archive και την MoovieReel στον κινηματογράφο Λαΐς. Η ταινία κέρδισε πέντε βραβεία Goya φέτος και νομίζω ότι βγαίνει κανονικά στις ελληνικές αίθουσες αυτή τη βδομάδα. Το σενάριο ήταν πολύ συγκινητικό και ευτυχώς η σκηνοθεσία ήταν ισορροπημένη και μακριά από περιττά δράματα. Προτείνω να τη δείτε. 

Η τρίτη εκδήλωση στην οποία πήγα ήταν η πρόβα τζενεράλε της Αϊντα από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο. Η ΕΛΣ έδωσε στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών 1500 δωρεάν εισιτήρια για ανέργους προκειμένου να παρακολουθήσουν τη γενική δοκιμή (που είναι ακριβώς ίδια με την παράσταση με τη διαφορά ότι οι μουσική φοράνε τζινάκια και κοντομάνικα και όχι κουστούμι) της παράστασης. Πήγα και στήθηκα στην ουρά – πραγματικά τεράστια – υπό βροχή και αυτό που είδα άξιζε πραγματικά τον κόπο. Δεν είχα παρακολουθήσει ποτέ ξανά όπερα ζωντανά και μου άρεσε. Νομίζω ότι αυτή η πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Αθηνών ήταν πραγματικά πολύ αξιόλογη όχι μόνο γιατί οι άνεργοι σίγουρα δεν θα έδιναν 25 και 50 ευρώ για να δουν όπερα αλλά και γιατί κάποιοι άλλοι άνεργοι που ίσως θα μπορούσαν να το αντέξουν οικονομικά- όπως εγώ – δεν είχαν ποτέ σκεφτεί να πάνε στην όπερα.

DSCN6636

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω δυο πράγματα για την οργάνωση τέτοιων εκδηλώσεων. Στην περίπτωση της Λυρικής, η όλη διαδικασία ήταν άψογη. Παρά το γεγονός ότι η ουρά για τις δωρεάν εισόδους ήταν, όπως είπα και παραπάνω, πραγματικά τεράστια, την ώρα που πήγα εγώ ήταν μια τριπλή σειρά άνω των 300 ατόμων υπό βροχή, ο ρυθμός εξυπηρέτησης ήταν υπέρ του δέοντος ικανοποιητικός. Έφτασα στο ταμείο εντός είκοσι λεπτών. Επιπλέον, με την κάρτα ανεργίας έδιναν διπλό εισιτήριο – για δύο άτομα δηλαδή. Αυτό δείχνει σκέψη πίσω από τη διαδικασία. Ότι ο άνεργος δηλαδή που θα πάρει το εισιτήριο προκειμένου να απολαύσει την παράσταση, να μπορεί να πάει σαν άνθρωπος, με μια συντροφιά.

Εντελώς αντίθετο ήταν το κλίμα της οργάνωσης στο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Σινεμά που διοργάνωσε η Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Στην πρεμιέρα, στην οποία πήγα εγώ, η κατάσταση στα εκδοτήρια των εισιτηρίων θύμιζε τη χειρότερη ουρά στο ΙΚΑ ή στην εφορία: πάρα πολύς κόσμος, σπρωξίδια, χαμός και δε νομίζω ότι φταίει το κοινό γι αυτό. Άνθρωποι ήταν και στη Λυρική, άνθρωποι και στην Ταινιοθήκη. Στην Ταινιοθήκη όμως επέλεξαν το κλασικό ελληνικό σύστημα του ΔΕΝ ΔΙΝΩ ΔΕΚΑΡΑ, ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΛΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ, δηλαδή: ΔΕΝ έκαναν προπώληση εισιτήριων, ΔΕΝ έκαναν ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίων, έκαναν MONO πώληση εισιτηρίων με το σύστημα της ΟΥΡΑΣ. Φυσικά, στην πρεμιέρα τα διαθέσιμα εισιτήρια εξαντλήθηκαν αμέσως (αφού βεβαίως όλη η κεντρική πλατεία ήταν κλεισμένη από πρεσβείες, τον ΕΟΤ κλπ, λες και δε θα μπορούσαν να κάνουν μία αβάν πρεμιέρ για τους «επισήμους») και στη συνέχεια δημιουργήθηκε μία σταθερή, τεράστια ουρά άνω των 300 ατόμων οι οποίοι αγόραζαν τα μαγικά χαρτάκια για άλλες ταινίες του Φεστιβάλ (ναι, αποφάσισαν τελικά εν τω μέσω της βραδιάς ότι η προπώληση είναι μία καλή ιδέα αλλά αν κρίνω από την προσέλευση του κόσμου δεν είναι απίθανο να έχουν κάνει τριπλοκλεισίματα καθώς η ταλαίπωρη ταμίας σημείωνε με ένα στιλό το όνομα της ταινίας μόνο πάνω στο απόκομμα του θεατή). Τι απογοήτευση και τι τζάμπα ταλαιπωρία. Τουλάχιστον η ταινία ήταν καλή. 

DSCN6639

Όμως το βραβείο ανοργανωσιάς κερδίζει επάξια ο Δήμος Πειραιά για την εκδήλωση «Βραδιά Πολιτισμού του Αζερμπαϊτζάν» που διοργανώθηκε στο Δημοτικό Θέατρο της πόλης στις 30/05/2016 με δωρεάν είσοδο. Εκείνες τις μέρες στην επικαιρότητα βρισκόταν το θέμα της υπογραφής του αγωγού αερίου TAP μεταξύ Ελλάδας και Αζερμπαϊτζάν και με αυτήν την αφορμή διοργανώθηκε αυτή η εκδήλωση προκειμένου να γνωρίσουν οι Έλληνες τον πολιτισμό αυτής της μακρινής χώρας. Η εκδήλωση, εκτός από τις σύντομες – ευτυχώς – ομιλίες των επισήμων, περιελάμβανε δύο μέρη: παραδοσιακό κουκλοθέατρο και παραδοσιακούς χορούς συνοδεία ζωντανής μουσικής.

DSCN6635

Το πρώτο μέρος της εκδήλωσης ήταν εντελώς απαράδεκτο για τον απλούστατο λόγο ότι το κουκλοθέατρο ήταν όλο στα αζέρικα χωρίς υπέρτιτλους στα ελληνικά. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να παρακολουθούμε επί 45′ ένα ακατανόητο θέαμα με κάτι κούκλες που κάτι έλεγαν αλλά κανένας δεν κατάλαβε τι. Το μόνο που κατάλαβα ήταν ότι επρόκειτο για ένα παραμύθι με ένα μικρό αγόρι. Σας το ορκίζομαι. Στο δεύτερο μέρος βγήκαν κάποιοι χορευτές με – πανέμορφες – παραδοσιακές στολές και χόρεψαν κάποια κομμάτια. Οι μουσικοί έπαιζαν παραδοσιακά όργανα της πατρίδας τους και πιάνο και υπήρχε και μία σοπράνο. Η μουσική μου άρεσε- ο χορός όχι τόσο. Για την ακρίβεια δεν μου φάνηκαν και τόσο παραδοσιακοί χοροί για να πω την αλήθεια, έμοιαζε περισσότερο με μπαλέτο αλλά τέλος πάντων, κάτι είδαμε. Επιπλέον, πίσω από την υψίφωνο προβαλλόταν ένα βίντεο με εικόνες του Αζερμπαϊτζάν, πολύ ωραίο αλλά απλώς διαφημιστικό. Κανείς δε σκέφτηκε ας πούμε να προβάλει ένα δεκάλεπτο βίντεο στα ελληνικά γι αυτήν την μακρινή χώρα. Και, όπως ανέφερα παραπάνω, στο – κατά τα άλλα διάσημο Κρατικό Κουκλοθέατρο του Αζερμπαϊτζάν, κανένας δεν σκέφτηκε από το γραφείο της Λόλας Νταϊφά να προβάλει υπέρτιτλους. Αυτό που έγινε προφανές σε όλους τους θεατές ήταν ότι τους υπευθύνους δεν τους ενδιέφερε. Η οργάνωση αυτής της εκδήλωσης ήταν μόνο για να καταγραφεί στα πεπραγμένα του Δήμου και τίποτε άλλο. 

Κατά τη γνώμη μου, το γεγονός ότι κάτι παρέχεται δωρεάν ή σε χαμηλό κόστος δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι πρόχειρο. Η τσαπατσουλιά, το απρακόλλα και το κιτσαριό στο κομμάτι του πολιτισμού στη χώρα μας είναι από τις μεγαλύτερες πληγές με αποτρόπαια αποτελέσματα στην κοινωνία και το επίπεδο της κουλτούρας μας. Αλλά αυτά φαίνεται να είναι ψιλά γράμματα για ορισμένους – και συγχωρήστε μου τον καταγγελτικό τόνο αλλά πραγματικά έχασα την ώρα μου σε αυτήν την εκδήλωση που είχε προδιαγραφές να είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s